Document atasat din sectiunea
Legislatie Euroavocatura
ANEXA Nr. 1
SIGLĂ MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE SIGLĂ
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
Direcţia Generală a Finanţelor Publice ........./ Adresa: ............................
Direcţia generală de administrare a marilor Telefon: ...........................
contribuabili
Administraţia Finanţelor Publice ................ Fax: ...............................
Nr. ............/.............. E-mail: ............................
|
CERTIFICAT
privind atestarea plăţii taxei pe valoarea adăugată, în cazul
achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport noi
Ca urmare a
Cererii nr. ..................................................... din data de
.....................................................
se certifică
prin prezenta că:
Denumirea/Numele
şi prenumele ...............................................
Domiciliul
fiscal:
Localitatea
................................................................, str.
.................................................. nr. ..................., bl.
........, ap. ....., et. ........., judeţul/sectorul .......................
Cod de
identificare fiscală/Cod numeric personal ............................
a achitat în
România taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziţiei intracomunitare de
mijloace de transport noi, pentru următorul mijloc de transport nou:
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
.............................................................................................................................1)
S-a eliberat
prezentul certificat în scopul înmatriculării mijlocului de transport în
România, în condiţiile prevăzute de art. 1563 din Legea
nr. 571/2003
privind
Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Conducătorul unităţii fiscale
Numele şi prenumele ..........................
Semnătura şi ştampila unităţii ...............
Întocmit
Numele şi prenumele ............................
Funcţia ........................................
Semnătura ......................................
|
Cod: M.F.P.
14.13.21.02/a.i.n.
___________
1)
Se înscriu datele de identificare ale mijlocului de transport nou (categorie,
marcă, tip/variantă, serie şasiu/număr de identificare, număr de omologare,
după caz).
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de
păstrare ale formularului "Certificat privind atestarea plăţii
taxei pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor
intracomunitare de mijloace de transport noi"
1. Denumire: "Certificat
privind atestarea plăţii taxei pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor
intracomunitare de mijloace de transport noi"
2. Cod: M.F.P.
14.13.21.02/a.i.n.
3. Format: A4/t1
4. Caracteristici de
tipărire: se utilizează echipament informatic pentru completare şi editare.
5. Se utilizează la:
atestarea plăţii taxei pe valoarea adăugată de către persoanele care au
efectuat achiziţii intracomunitare de mijloace de transport noi, în scopul
înmatriculării acestora în România.
6. Se întocmeşte: -
în două exemplare;
- de organul fiscal
competent pentru administrarea contribuabililor, conform legii.
7. Circulă: în format
hârtie, în două exemplare originale listate, semnate şi ştampilate, dintre
care:
- un exemplar la
contribuabil;
- un exemplar la
organul fiscal competent pentru administrarea contribuabililor, conform legii.
8. Se arhivează: la
dosarul fiscal al contribuabilului.
ANEXA Nr. 2
SIGLĂ MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE SIGLĂ
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
Direcţia Generală a Finanţelor Publice ........./ Adresa: ............................
Direcţia generală de administrare a marilor Telefon: ...........................
contribuabili
Administraţia Finanţelor Publice ................ Fax: ...............................
Nr. ............/.............. E-mail: ............................
|
CERTIFICAT
Ca urmare a
Cererii nr. ..................................................... din data de
.................................. depusă de:
Denumirea/Numele
şi prenumele ...............................................
Domiciliul
fiscal:
Localitatea
................................................................, str.
.......................................... nr. ............., bl. ........, ap.
....., et. ..............., judeţul/sectorul ...............................
Cod de
identificare fiscală/Cod numeric personal ............................
şi din
documentaţia prezentată organului fiscal rezultă că nu datorează taxa pe
valoarea adăugată în România pentru achiziţia intracomunitară a mijlocului de
transport:
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
.............................................................................................................................1)
S-a eliberat
prezentul certificat în scopul înmatriculării mijlocului de transport în
România, în condiţiile prevăzute de art. 1563 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Prezentul
certificat se supune dispoziţiilor
art. 90
din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Conducătorul unităţii fiscale
Numele şi prenumele ..........................
Semnătura şi ştampila unităţii ...............
Întocmit
Numele şi prenumele ............................
Funcţia ........................................
Semnătura ......................................
|
Cod: M.F.P.
14.13.21.02/a.i.
___________
1)
Se înscriu datele de identificare ale mijlocului de transport (categorie,
marcă, tip/variantă, serie şasiu/număr de identificare, număr de omologare,
după caz).
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de
păstrare ale formularului "Certificat"
1. Denumire: "Certificat"
2. Cod: M.F.P.
14.13.21.02/a.i.
3. Format: A4/t1
4. Caracteristici de
tipărire: se utilizează echipament informatic pentru completare şi editare.
5. Se utilizează la:
atestarea faptului că din documentele prezentate organului fiscal rezultă că
pentru achiziţia intracomunitară de mijloace de transport nu se datorează TVA
în România, întrucât nu este o achiziţie de mijloace de transport noi, în
scopul înmatriculării acestora în România.
6. Se întocmeşte: -
în două exemplare;
- de organul fiscal
competent pentru administrarea contribuabililor, conform legii.
7. Circulă: în format
hârtie, în două exemplare originale listate, semnate şi ştampilate, dintre
care:
- un exemplar la
contribuabil,
- un exemplar la
organul fiscal competent pentru administrarea contribuabililor, conform legii.
8. Se arhivează: la
dosarul fiscal al contribuabilului.
ANEXA Nr. 3
Procedura de
eliberare a Certificatului privind atestarea plăţii taxei
pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare
de mijloace de transport noi, şi a Certificatului
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
1. Prezenta procedură
se aplică pentru eliberarea certificatelor necesare înmatriculării în România
a mijloacelor de transport achiziţionate din statele membre ale Uniunii
Europene de către persoanele care nu sunt înregistrate şi care nu trebuie să
se înregistreze în scopuri de TVA în România conform art. 153 din Legea
nr. 571/2003
privind
Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare
Codul fiscal.
2. Prezenta procedură
nu se aplică pentru achiziţiile intracomunitare de mijloace de transport
efectuate de persoanele înregistrate în scopuri de TVA în România conform art.
153 din Codul fiscal.
3. Prezenta procedură
nu se aplică pentru mijloacele de transport achiziţionate din România sau
importate din afara Uniunii Europene.
4. Mijloace de
transport noi sunt, potrivit art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal:
a) vehiculele
terestre cu motor a cărui capacitate depăşeşte 48 cm3 sau a cărui
putere depăşeşte 7,2 kW, destinate transportului de pasageri ori bunuri, cu
condiţia să nu fi fost livrate cu mai mult de 6 luni de la data intrării în
funcţiune sau să nu fi efectuat deplasări care depăşesc 6.000 km;
b) navele care
depăşesc 7,5 m lungime, cu condiţia să nu fi fost livrate cu mai mult de 3
luni de la data intrării în funcţiune sau să nu fi efectuat deplasări a căror
durată totală depăşeşte 100 de ore, cu excepţia navelor maritime folosite
pentru navigaţie în apele internaţionale şi care transportă călători cu plată
ori pentru desfăşurarea de activităţi comerciale, industriale sau de pescuit
ori pentru operaţiuni de salvare sau asistenţă în larg ori pentru pescuitul de
coastă;
c) aeronavele a
căror greutate la decolare depăşeşte 1.550 kg, cu condiţia să nu fi fost
livrate cu mai mult de 3 luni de la data intrării în funcţiune sau să nu fi
efectuat zboruri a căror durată totală depăşeşte 40 de ore, cu excepţia
aeronavelor folosite pe liniile aeriene care operează cu plată, în principal,
pe rute internaţionale.
5.1. Persoanele
prevăzute la pct. 1, denumite în continuare solicitanţi, care efectuează o
achiziţie intracomunitară de mijloace de transport noi trebuie să depună la
organul fiscal competent un decont special de taxă pe valoarea adăugată,
potrivit prevederilor art. 1563 alin. (3) din Codul fiscal.
5.2. Modelul şi
conţinutul formularului (301) "Decont special de taxă pe valoarea adăugată"
este aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală şi se depune la organul fiscal competent înainte de înmatricularea în
România a mijlocului de transport nou, dar nu mai târziu de data de 25
inclusiv a lunii următoare celei în care ia naştere exigibilitatea achiziţiei
intracomunitare, potrivit prevederilor art. 1563 alin. (5) din
Codul fiscal.
5.3. În condiţiile
art. 157 alin. (1) din Codul fiscal, persoana care efectuează o achiziţie
intracomunitară de mijloace de transport noi trebuie să achite taxa pe
valoarea adăugată în România până la data la care are obligaţia depunerii
decontului special de taxă pe valoarea adăugată.
5.4. Persoana
prevăzută la pct. 1, care efectuează o achiziţie intracomunitară de mijloace
de transport ce au fost livrate cu mai mult de 6 luni de la data primei
înmatriculări şi care prezintă organului fiscal competent o dovadă din care să
rezulte că la data livrării mijlocul de transport efectuase deplasări care
depăşesc 6.000 km, nu datorează TVA în România şi, prin urmare, nu are
obligaţia depunerii "Decontului special de taxă pe valoarea adăugată".
5.5. Dispoziţiile
pct. 5.4 se aplică în mod corespunzător şi pentru navele şi aeronavele
prevăzute la pct. 4 lit. b) şi c).
6. Organul fiscal
competent este organul fiscal în a cărui rază teritorială solicitantul îşi are
domiciliul fiscal sau în a cărui evidenţă acesta se află înregistrat ca
plătitor de impozite şi taxe.
7. Toate documentele
depuse la organul fiscal potrivit prezentei proceduri întocmite într-o limbă
străină trebuie însoţite de traduceri în limba română, certificate de
traducători autorizaţi.
CAPITOLUL II
Eliberarea certificatului privind atestarea plăţii
taxei pe valoarea
adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare
de mijloace de transport noi
1.1. Pentru a
solicita eliberarea formularului "Certificat privind atestarea plăţii taxei pe
valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de
transport noi", solicitantul care a efectuat achiziţia intracomunitară de
mijloace de transport noi trebuie să depună o cerere la organul fiscal
competent.
1.2. Cererea trebuie
să cuprindă datele de identificare ale solicitantului, inclusiv codul numeric
personal şi, după caz, codul de înregistrare în scopuri de TVA pentru
achiziţii, atribuit conform art. 1531 din Codul fiscal.
2. Cererea se depune
prin poştă sau direct la compartimentul cu atribuţii în gestionarea
declaraţiilor fiscale, denumit în continuare compartiment de specialitate.
3.1. Pe baza cererii
şi a informaţiilor existente în evidenţa fiscală a organului fiscal,
compartimentul de specialitate întocmeşte "Certificatul privind atestarea
plăţii taxei pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de
mijloace de transport noi", al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1 la
ordin.
3.2. Certificatul se
eliberează în maximum 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
3.3. Pentru
eliberarea pe loc a certificatului, solicitantul trebuie să anexeze la cerere
cel de-al doilea exemplar al "Decontului special de taxă pe valoarea adăugată",
care rămâne la contribuabil, după înregistrarea la organul fiscal a primului
exemplar, precum şi documentul doveditor al plăţii taxei pe valoarea adăugată,
în copie şi în original.
Documentele în
original se restituie solicitantului, după verificarea conformităţii şi
înscrierea vizei "conform cu exemplarul 2 al decontului special", respectiv
"conform cu originalul documentului de plată" pe copiile care rămân la organul
fiscal.
4.1. Certificatul se
emite cu ajutorul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de Direcţia
generală de tehnologia informaţiei, în două exemplare.
4.2. Un exemplar al
certificatului se comunică contribuabilului potrivit
art. 44
din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, iar al doilea se arhivează la dosarul fiscal al
contribuabilului.
CAPITOLUL III
Eliberarea certificatului, în cazul achiziţiilor
intracomunitare
de mijloace de transport pentru care nu se datorează taxa
pe valoarea adăugată în România
1. Pentru a solicita
eliberarea formularului "Certificat" din care rezultă că nu se datorează taxa
pe valoarea adăugată în România pentru achiziţia intracomunitară de mijloace
de transport, persoana trebuie să depună o cerere la organul fiscal competent,
prin poştă sau direct la compartimentul de specialitate.
2. Cererea trebuie să
fie însoţită de documentul de achiziţie din statul membru a mijlocului de
transport, inclusiv de documentul din care să rezulte data primei
înmatriculări, şi, după caz, de declaraţia prevăzută la pct. 5 şi se poate
depune odată cu cererea de calcul al taxei pe poluare.
3.1. În vedere
emiterii certificatului, compartimentul de specialitate analizează
documentaţia prezentată şi verifică dacă nu sunt îndeplinite condiţiile pentru
ca mijlocul de transport achiziţionat din statul membru să fie încadrat în
categoria mijloacelor de transport noi, în sensul art. 1251 alin.
(3) din Codul fiscal.
3.2. Dacă achiziţia
intracomunitară a fost efectuată de la o persoană înregistrată în scopuri de
TVA în statul membru în care este stabilită, în documentul de achiziţie (factura)
emis de furnizorul din celălalt stat membru trebuie să se regăsească
particularităţile prevăzute de art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal
pentru definirea mijloacelor de transport noi.
3.3. Dacă achiziţia
intracomunitară a fost efectuată de la o persoană neînregistrată în scopuri de
TVA în statul membru în care este stabilită şi, prin urmare, documentul de
achiziţie nu este factura, condiţia de mijloc de transport nou este
îndeplinită dacă acesta a fost livrat cu mai puţin de 6 luni de la data primei
înmatriculări.
4.1. În situaţia în
care din documentaţia prezentată rezultă că mijlocul de transport a fost
livrat în termen de până la 6 luni de la data primei înmatriculări,
compartimentul de specialitate notifică solicitantul că operaţiunea efectuată
este o achiziţie intracomunitară de mijloace de transport noi, pentru care se
datorează TVA în România şi pentru care are obligaţia să depună "Decontul
special de taxă pe valoarea adăugată" şi să plătească TVA.
4.2. După
înregistrarea "Decontului special de taxă pe valoarea adăugată" şi după
achitarea TVA în România de către solicitant, compartimentul de specialitate
aplică în mod corespunzător dispoziţiile cap. II, respectiv eliberează
certificatul privind atestarea plăţii TVA.
5. În situaţia în
care livrarea intracomunitară s-a făcut în termen de peste 6 luni de la data
primei înmatriculări, iar din documentul de achiziţie nu rezultă faptul că la
data livrării mijlocul de transport efectuase deplasări care depăşeau 6.000
km, solicitantul trebuie să depună, în completarea documentaţiei prevăzute la
pct. 2, şi o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte numărul de
kilometri efectuaţi de mijlocul de transport până la data la care i-a fost
livrat. Dispoziţiile
Codului
penal privind falsul în declaraţii sunt aplicabile în mod corespunzător.
6. Dispoziţiile pct.
3.3, 4 şi 5 se aplică în mod corespunzător şi pentru navele şi aeronavele
prevăzute la pct. 4 lit. b) şi lit. c) din cap. I.
7.1. Dacă din
documentaţia prezentată rezultă că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute
pentru ca mijlocul de transport să fie considerat nou, în sensul
Codului
fiscal şi al prezentei proceduri, compartimentul de specialitate întocmeşte "Certificatul",
al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 la ordin, din care rezultă că
respectiva persoană nu datorează taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziţiei
intracomunitare.
7.2. Certificatul se
emite cu ajutorul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de Direcţia
generală de tehnologia informaţiei, în două exemplare, în maximum 5 zile
lucrătoare de la data depunerii cererii.
7.3. Un exemplar al
certificatului se comunică contribuabilului potrivit art. 44 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, iar al doilea se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
Document atasat din sectiunea
Legislatie Euroavocatura